Közzétéve: 2020.03.19.
Egész Európában növekszik a koronavírus-fertőzések száma, ezért a hatóságok megtették a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a járvány terjedésének sebessége a lehető leglassabb legyen. Ezért zártak be az iskolák és ezért nem mehetnek a Debreceni Labdarúgó Akadémia ifjú sportolói sem a megszokott edzésekre és meccsekre. Arra kérnek minket, hogy korlátozzuk a társas kapcsolatainkat is, ami egyáltalán nem könnyű. A mostani helyzet mentális hatásairól és a megfelelő reakciókról Bíró Zsolt szakpszichológust, a DLA mentáltrénerét kérdeztük, aki az Amerikai Pszichológiai Társaság ajánlásait is figyelembe vette. Kiderül az is, miként segíti a helyzet kezelését a Debreceni Labdarúgó Akadémia.
Bíró Zsolt azzal kezdte összefoglalóját, hogy az iskola és az edzések hiánya azonban megváltoztatja az eddigi napi rutint. Mind az iskolától, mind a közös edzésektől való távolmaradás azt eredményezi, hogy az eddigi szokásos tevékenységeink megváltoznak. A társainkkal is kevesebbet találkozunk és a szokásos napi edzésmennyiség is megváltozik. Ez így összességében elég nagy változás ahhoz, hogy ideiglenesen bárkiben szorongást, dühöt vagy szomorúságot okozzon. Természetes, ha ebben a helyzetben aggódunk a családtagjainkért, főleg nagyszüleinkért, dédszüleinkért. A legjobb, amit tehetünk, ha olyan módon segítjük őket, hogy közben nem kerülünk kapcsolatba velük.
A megváltozott napirend következtében lehetséges, hogy unalmat, magányosságot érzünk. Kevesebb inger ér bennünket és könnyen olyan tevékenységekkel tölthetjük meg a napunkat, amik értelmetlenek, időrablók is egyben.
A mozgástér korlátozása frusztráló lehet, emiatt dühösek, feszültek lehetünk. A meccsek, a bajnokság elhalasztása szintén okozhat ilyen érzéseket.
Hogyan segíti a helyzet kezelését a Debreceni Labdarúgó Akadémia?
Az edzők rohamtempóban, egy hétvége alatt átálltak az online munkamódra. Olyan edzésterveket írnak, melyek otthon is elvégezhetők. Az edzés megtervezése mellett az ellenőrzés ebben a helyzetben nehézkesebb, ezért fokozottan szükség van a játékosok felelősségteljes hozzáállására. Az edző feladata ezen kívül a csapat összetartása, a csoportkohézió erősítése és a motiváció fenntartása is. Ezt különböző játékos kihívásokkal, érdekes feladatok kiadásával tudják elérni. Emellett az elméleti képzésre is hangsúlyt fektetnek, például meccselemzéseket kell készíteniük.
Az erőnléti edzők is otthon végezhető edzésprogramot készítettek a játékosoknak. Akik sérüléssel küzdenek, személyre szabott rehabilitációs programokat kapnak a gyógytornászoktól, és amennyiben szükséges, videochaten felügyelik a gyakorlatok végrehajtását.
Két sportpszichológusunk is aktív, az egyéni tanácsadások online felületen zajlanak. Ebben a helyzetben a sportpszichológiai felkészítésről átkerült a hangsúly a korlátozások okozta nehézségekre, a motiváció fenntartására. Nemcsak a játékosok, hanem a szülők és az edzők is kereshetik őket. Az akadémiánkon határon túliak is jelentős számban játszanak. Nekik ez a helyzet még nagyobb nehézséget okozhat.
Mint látjuk, bőven van feladat, olyanok is, amikkel eddig nem találkoztak a DLA dolgozói. Éppen ezért csak közös erőfeszítéssel, innovatív, kreatív szemlélettel tudjuk megoldani a jelen helyzetet – állítja a szakpszichológus.
Hogyan küzdhetünk meg ezzel a helyzettel?
Média. Kerüljük az álhíreket. A rövid távú népszerűség arra motiválhat egyes csatornákat, hírportálokat, hogy túlzottan félelemkeltő, szenzációhajhász híreket közöljenek. Ezért korlátozzuk a járvánnyal kapcsolatos médiafogyasztásunkat a hivatalos csatornákra.
Rutin. Az eddigiekhez képest a legfontosabb különbség, hogy most nekünk kell megterveznünk a napi rutint! Ehhez érdemes készíteni egy egyszerű táblázatot is, hogy a nap melyik órájában mikor mit csinálunk. Ezután kitehetjük az íróasztalunkhoz és már csak be kell betartani! A napirend mellett érdemes a heti tervet is elkészíteni egy nagy lapra vagy táblára és szintén kirakni a szobába!
Tanulás. Tűzzünk ki rövid távú, napi célokat, pl. hogy pontosan meddig akarunk eljutni a tananyagban. Pontosan kövesd az edződ által kiírt feladatokat!
Életmód. Ebben az időszakban nem kap senki sem igazolatlant, ha éjszaka sokáig marad fent és reggel később kel fel, de az ilyen életvitel negatív hatásai már pár nap után jelentkeznek. Aki nem alszik eleget, nehezebben fog koncentrálni a tanulásra és az edzések se fognak olyan jól menni, a motiváció is csökkenni fog.
Társak. Az egyik legfontosabb támogatóink ebben a helyzetben a barátaink, csapattársaink. Bár külön edzünk és fizikailag nem találkozunk, de a csapatunk ugyanúgy a csapatunk marad, csak most ideiglenesen az online térben. Maradjunk kapcsolatban! Ha a személyes találkozás korlátozva is van, telefonon, üzenetekben, videochaten és közösségi médián (Instagram, Facebook, stb.) keresztül tartsuk a kapcsolatot a többiekkel! Azt is érdemes megosztani a barátokkal, ha nehézségünk adódik ebben a helyzetben! Keressünk támogatást! Mások is vannak ilyen helyzetben, keressük egymás támogatását!
Pozitív gondolkodás. Ami nem azt jelenti, hogy rózsaszín szemüvegen át nézzük a világot, hanem inkább azt, hogy arra figyelünk, amire nekünk van hatásunk (pl. a saját fejlődésünk) és közben a lehetőségekhez mérten elfogadjuk, amiért nem tehetünk semmit (pl. mikor indul a bajnokság). A pozitív átkeretezés azt jelenti, hogy megnézzük, mire tudjuk használni ezt a helyzetet, mire lehet jó számunkra, most ilyen körülmények közé kerültünk. Érdemes úgy tekinteni erre az időszakra, mint egy egyéni edzőtábor, ahol az edző csak a tervet készíti el, de kevesebb lehetősége van felügyelni az edzést. Ez azt jelenti, hogy az edzőtábor végén az jön ki a legerősebben, aki önmaga is maximálisan beleteszi a munkát. Fejleszthetjük magunkat olyan dolgokban is, amikre eddig kevesebb idő jutott. Elolvashatunk olyan könyveket, cikkeket, amikből tanulhatunk annak érdekében, hogy néhány hét, hónap múlva egy erősebb önmagunkkal kezdhessük újra a közös edzéseket – fogalmazott Bíró Zsolt.T.Cs.Zs.